Jak wygrać w biznesie? Upewniając, się, że twoi klienci wygrywają

Twój biznes wygra tylko wówczas, gdy wygrają również Twoi klienci. By Twoje życie było lepsze, musisz najpierw sprawić, że poprawi się ich życie. Wprowadź prawdziwą zmianę na plus dla Twoich klientów, a okaże się, że zyskają na tym wszyscy.

To zasada, której trzymamy się w Virgin od zawsze. Stosowaliśmy ją już na samym początku; była kluczowa, gdy rozwijaliśmy kolejne firmy, i jest nadal osią planów na wszystkie kolejne przedsięwzięcia.

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy też prowadzisz globalną firmę, upewnij się, czy Twoi klienci będą wygrywać razem z Tobą. Pomyśl o  wypróbowanym i przetestowanym modelu lokalnego sklepikarza. Oczywiście, duże sieci wsączyły się już w każdy rynek, ponieważ oferują niższe ceny i więcej produktów, niemniej jednak lokalne piekarnie czy warzywniaki nadal funkcjonują, z konkretnych powodów – osobistego kontaktu z klientami, nacisku na jakość i reputację i możliwości realizowania indywidualnych zamówień. Jeśli taka mała firma nastawia się przede wszystkim na świadczenie usług dla lokalnej społeczności – w takim samym stopniu jak na zyski – może wygrać. Tak samo wygra jej załoga i jej klienci.

 

Wszyscy przedsiębiorcy otwierający nowy biznes powinni zadać sobie pytanie: Co oferuję moim klientom? Czy odpowiadam na ich potrzeby? W jaki sposób poprawię jakość ich życia? Mając to na uwadze, wiele ostatnio założonych małych firm przekształciło się w duże przedsiębiorstwa, mające naśladowców na całym świecie. Popatrzcie choćby na Uber i Airbnb. Obie te firmy oferują alternatywy dla konwencjonalnych produktów – odpowiednio: taksówek i hoteli – lecz w lepszej cenie i z serwisem dostosowanym do potrzeb klienta, którego następnie proszą o dokonanie oceny ich działalności. W ten sposób zyskuje zarówno klient, jak i firmy.

Duże firmy nie stanowią wyjątku od reguły. Wręcz przeciwnie: jeśli klient nie jest na szczycie piramidy ich celów, tracą najwięcej. Gdy firma odnosząca nawet największe sukcesy traci kontakt ze swoimi klientami, wkrótce upada. Gdy zaczyna dominować w swoim sektorze przemysłu i nadużywa tej dominacji wobec konkurujących z nią firm, te z kolei mogą użyć swojej pozycji na rynku, by w negatywny sposób wpływać na jej klientów.

 

Widzimy tę sytuację w lotnictwie pasażerskim – jestem pewien, że nie muszę Wam podsuwać żadnych przykładów, bo sami dobrze wiecie, o jakie prominentne firmy mi chodzi – i w wielu innych sektorach. Zamiast koncentrować się na klientach, prowadzą niezręczne, kłopotliwe, drogie i mocno zbiurokratyzowane operacje. Klient zaś dostaje wysoką cenę, mały wybór i kompletny brak jakichkolwiek innowacji.

 

Jeśli wchodzisz w biznes tylko po to, by na nim zarobić – nie zarobisz. Jeśli wchodzisz w biznes, by zmienić coś na lepsze – odniesiesz prawdziwy sukces.

 

Recent Posts

Leave a Comment

WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera
virgin.com