Jak z firmy rodzinnej  zrobić rodzinę firm

Fot. Fast Track 100

Fot. Fast Track 100

Firmy rodzinne to jeden z najstarszych sposobów prowadzenia biznesu. Odznaczają się zaufaniem i lojalnością – dwoma istotnymi czynnikami wzrostu. Taki model był powszechny w początkowych latach kapitalizmu.Z czasem, przy coraz większym rozwoju firm publicznych okazało się, że wiele biznesów rodzinnych jest wyśmiewanych z powodu swojej odporności na postęp. Mnóstwo nowoczesnych kompanii rozkwitło i osiągnęło duże zyski, sprawiając, że znaczna część firm rodzinnych stała się reliktami minionej ery.

Jednakże nie wszystkim łatwo było płynąć na tej nowej fali w biznesie. Jak mówi znane powiedzenie: „historia lubi się powtarzać”, i sporo firm nie dało sobie rady, gdyż nierzadko zdarza się, że duże korporacje nie potrafią wzbudzić wystarczającego zaufania wśród klientów. Jednakże ten nowy model otworzył drzwi wielu przedsiębiorcom.

Dzięki skupieniu się na kliencie i realizacji potrzeby wprowadzania ciągłych innowacji, prowadzenie własnej działalności gospodarczej stało się definicją nowoczesnego biznesu – i w efekcie zmieniło wiele gałęzi przemysłu na lepsze. Los odwrócił się w zaskakujący i zachwycający sposób: coraz więcej przedsiębiorców dochodzi teraz do wniosku, że najlepszym sposobem zaistnienia na rynku i zburzenia dotychczasowego porządku jest wykorzystanie wartości charakterystycznych dla modelu biznesu rodzinnego. Choć marka Virgin rozrosła się w tak wielu sektorach i w niezliczonych krajach, zawsze byliśmy i jesteśmy do dziś firmą rodzinną. I właśnie to daje nam siłę i poczucie sensu, nadaje kierunek naszym działaniom.

Fot. Virgin Media

Fot. Virgin Media

Patrząc na tegoroczny Fast Track 100, czyli ranking stu brytyjskich przedsiębiorstw prywatnych notujących najwyższy wzrost sprzedaży w ostatnich trzech latach – doliczyłem się 18 firm, które kwitną pod rodzinnym zarządem. Pracując razem, bracia Emmanuel i Frank Eribo rozwinęli swoją firmę obuwniczą Butterfly Twists (numer 33 na liście) i mając wparcie rodzinnej grupy Pentland, wprowadzili ją do ponad 50 krajów.

Idący w ślady swojego ojca i dziadka, działających w przemyśle samochodowym, bracia Reg i Louis Rix weszli w tym roku do rankingu, dzięki założeniu i rozwinięciu samochodowej firmy brokerskiej Carfinance 247, i znaleźli się na miejscu szóstym.

Fot. Fast Track 100

Fot. Fast Track 100

Mąż i żona – Andrew i Debbie Keeble połączyli swoje wysiłki i wprowadzili na rynek spożywczą markę premium Heck! Food (miejsce 4.) i  odnieśli tak ogromny sukces, że swoje produkty oferują teraz w tak dużych sieciach, jak Tesco, Asda i Morrisons. Inny duet małżeński, Andrew i Hayley Gait-Golding, stworzyli markę Bear&Urban Fruit (numer 74) i do tej pory sprzedali 325 milionów porcji swojego produktu dla dzieci w Wielkiej Brytanii.

Natura naszej pracy i sposób, w jaki pracujemy, zmieniły się. Godziny pracy ani zakres odpowiedzialności nie są takie jak dziesięć lat temu, nie mówiąc już o tym, co było sto lat temu. Żyjemy w hiperpowiązanym świecie, co  oznacza, że przedsiębiorcy pracują dłużej i intensywniej niż kiedykolwiek przedtem. Mając to na uwadze, można zrozumieć, jak głęboki sens ma zaadaptowanie modelu biznesu rodzinnego przez przedsiębiorców z listy Fast Track 100. Większość ludzi spędza więcej czasu z kolegami z pracy niż z kimkolwiek innym, zatem doskonałym pomysłem jest praca z tymi, których kochasz.

Praca z rodziną może przynieść nieocenione korzyści. Rodzina to naturalny zespół, dodatkowo wzmocniony przez zaufanie i lojalność, dzięki czemu decyzje podejmowane są szybciej, a pomysły, produkty i usługi – dostarczane szybciej. Polityka biurowa może być surowa, i choć w rodzinie również zdarzają się niesnaski, to jednak rodzinna solidarność pozwala szybciej je przezwyciężyć i dalej realizować plany.

Fot. Virgin.com

Fot. Virgin.com

W rodzinie każdy zna mocne i słabe strony pozostałych, dlatego dzięki wzajemnemu wsparciu każdy może zabłysnąć. Co najważniejsze, więzi miłości i przyjaźni zachęcają do współpracy i pozwalają stworzyć produktywne środowisko pracy, które jest pełne radości, miłe i energetyczne. Poza tym zauważyłem, że praca z rodziną pozwala znaleźć właściwą równowagę między pracą a życiem prywatnym i odpoczynkiem, jak również celowość podejmowanych działań – dwie niezbędne sprawy dla nowoczesnego przedsiębiorcy.

Moje dzieci, Holly i sam, jak również ich partnerzy, Freddie i Bellie, pracują dla Virgin Management oraz dla naszej fundacji Virgin Unite. Mamy również to szczęście pracować z członkami naszej dalszej rodziny: kuzynami, siostrzeńcami, siostrzenicami, a nawet moją mamą Eve. A do tego pracują z nami ich partnerzy, rodzeństwo, rodzice i dzieci, jak również całe „jednostki rodzinne” pracujące w ramach Virgin Group.

Fot. Virgin Sport

Fot. Virgin Sport

W Virgin Group widzimy, że wspólnotowość jest bardzo istotnym aspektem życia, i traktujemy się wszyscy nawzajem jak rodzina. Tak naprawdę, powód, dla którego byliśmy w stanie stać się globalnym przedsiębiorstwem, jest taki, że wartości rodzinne są kamieniem węgielnym kultury naszej marki. W istocie, dzięki przedsiębiorczości, zmieniliśmy firmę rodzinną w rodzinę firm.

Recent Posts

Leave a Comment

WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera
fot. virgin.comwięzi